جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

رسانه‌ها: تحرکات نظامی جدید ترکیه در شمال غرب سوریه و…

شورای راهبردی آنلاین: مذاکره پمپئو با طالبان همزمان با انفجارهای کابل، تحرکات نظامی جدید ترکیه در شمال غرب سوریه، تاسیس نیروی سایبری ملی در بریتانیا، انتقاد تند چاووش اوغلو از فرانسه به دلیل ادامه حمایت از «اشغالگری ارمنستان»، تائید مرگ ایمن الظواهری، اصابت راکت به محوطه سفارت ایران در کابل، تمدید معافیت 45 روزه صادرات برق ایران به عراق، پیش بینی کاهش رشد اقتصادی آمریکا، پویش جهانی برای تحریم نشست جی ۲۰ در عربستان، تمدید تحریم‌ کشورهای غربی توسط روسیه، تصمیم چین برای پیوستن به پیمان تی پی پی و ادغام فرماندهی نیرو‌های آمریکایی در اروپا و آفریقا در یک فرماندهی واحد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: «مایک پمپئو » وزیر امور خارجه آمریکا امروز (شنبه) در قطر در جلسات جداگانه با مذاکره کنندگان طالبان و دولت افغانستان دیدار می کند. خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که «پمپئو» همچنین در سفر به دوحه با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد کرد. به رغم این مذاکرات، خشونت در افغانستان در پی حملات روزانه طالبان علیه نیروهای امنیتی این کشور افزایش یافته است.

خبرگزاری تسنیم: شبکه اسکای نیوز عربی از تحرکات ترکیه برای تقویت حضور خود در ادلب خبر داد و اینکه آنکارا ادوات و تجهیزات نظامی و مهمات وارد شمال غرب سوریه کرده است. منابع سوری به اسکای نیوز عربی اعلام کردند که نیروهای ارتش ترکیه، تجهیزات نظامی جدیدی به منطقه جبل الزاویه در استان ادلب در شمال غرب سوریه وارد کرده‌اند. این منابع بیان کردند: ستون نظامی ترکیه‌ای از طریق گذرگاه کفرلوسین وارد اراضی سوریه شده است و شامل تجهیزات و خودروهای نظامی و نیز مهمات با هدف تقویت حضور نظامی ترکیه در منطقه جبل الزاویه در حومه جنوبی ادلب است.

اسپوتنیک روسیه: بریتانیا نیروی سایبری ملی خود را برای مقابله با کودک آزاری، گروه های تروریستی و دیگر تهدیدات تاسیس کرد. این نیرو قادر به مقابله با اقدامات کشورهای مهاجم، گروه‌های تروریستی، شبکه‌های جرایم سازمان یافته و حلقه‌های بین‌المللی آزارگران کودک است. در حقیقت نخستین نیروی سایبری بریتانیا متشکل از مرکز ملی امنیت سایبری، ستاد ارتباطات دولت (GCHQ)، آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی و ارتش بریتانیا است. هدف این سازمان فراهم کردن کمک‌های پیشرفته فناورانه برای عملیات‌های مختلف جنگی زمینی گرفته تا مقابله با استفاده از اینترنت برای کودک آزاری است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): منابع آگاه امنیتی در افغانستان و پاکستان روز جمعه ضمن تایید مرگ ایمن الظواهری، رهبر القاعده افغانستان گفتند که “به احتمال زیاد” وی به دلایل طبیعی درگذشته است. به گزارش روزنامه “عرب نیوز” در گزارش خود به نقل از حداقل ۴ منبع امنیتی در پاکستان و افغانستان کشته شدن الظواهری را تأیید کرد و افزود که دو نفر از آنها گفته اند الظواهری “درگذشت” ، اما آنها غیررسمی صحبت کردند زیرا مجاز به گفتگو با رسانه ها نیستند.

الکوثرفارسی: سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان از اصابت یک فروند راکت به محوطه این سفارت در کابل، پایتخت افغانستان، خبر داد. در پی اصابت چندین فروند موشک به بخش‌هایی از کابل ، سفارت جمهوری اسلامی ایران درافغانستان در بیانیه ای اعلام کرد یکی از موشک‌های شلیک شده به ساختمان این سفارتخانه اصابت کرده است. بر اساس اعلام سفارت ایران در کابل ، درپی شلیک این موشک بخشی از ساختمان این سفارخانه اسیب دید اما خوشبختانه تلفاتی در برنداشت و تمامی پرسنل سفارت در سلامت کامل به سر می‌برند. صبح امروز ، ۲۳ راکت به بخش‌هایی از کابل اصابت کرد. وزارت کشور افغانستان شمار تلفات این حملات موشکی را 8 تن و زخمی ها را 31 نفر اعلام کرد.

العالم فارسی: دولت ترامپ روز جمعه، معافیت صادرات برق ایران به عراق را 45 روز دیگر تمدید کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا این معافیت را برای 45 روز دیگر تمدید کرده است و قرار است تا پیش از مراسم تحلیف در 20 ژانویه، دولت ترامپ تصمیم بگیرد که آیا آن را تمدید کند یا برای همیشه متوقف کند. بر اساس این گزارش، معمولا این معافیت 120 روز بود. اما زمان این معافیت در تابستان به 60 روز کاهش یافت.

 خبرگزاری صدا و سیما: چند مؤسسه تحقیقات سرمایه گذاری پیش بینی کردند: رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست سال آینده، ممکن است کندتر یا حتی منفی شود. این وضع ممکن است به سبب افزایش موارد ابتلای افراد به ویروس کرونا، محدودیت‌های جدیداً اعمال شده درباره تردد افراد و نیز اقدامات ضعیف درباره ارائه کمک‌های مالی به وجود آید. بانک آمریکایی جی پی مورگان روز جمعه در یادداشتی برای مشتریان خود نوشت: رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست سال آینده، به سبب تشدید شیوع کرونا یک درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که پیش بینی می‌شود اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم امسال ۲/۸ درصد افزایش داشته باشد. این بانک سرمایه گذاری قبلا پیش بینی کرده بود اقتصاد آمریکا به سبب ارائه شدن مشوق‌های مالی بیشتر، رشد سالانه ۲ تا ۳ درصدی را از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ داشته باشد.

خبرگزاری مهر : فعالان حقوق بشر و خانواده زندانیان سیاسی در عربستان با به راه انداختن یک پویش، خواهان تحریم نشست گروه ۲۰ در ریاض شدند. این پویش از سوی سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس و شماری از خانواده زندانیان سیاسی در عربستان برای تحریم نشست گروه ۲۰ در ریاض به راه افتاده است. پویش ضد نشست جی ۲۰ در عربستان با صدور بیانیه‌ای با عنوان «نشست شرم در ریاض» اعلام کرد که این پویش با هدف پرداختن به موارد نقض شدید حقوق بشر از سوی مقام‌های سعودی ایجاد شده است. حامیان این پویش اعلام کردند که برگزاری این نشست هیچ معنایی ندارد زیرا نظام سعودی به دستگیری اندیشمندان و فعالان مدنی در عربستان ادامه می‌دهد.

آناتولی  ترکیه: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امضای دستوری، تحریم‌های اعمال شده توسط کشورش علیه برخی کشورهای غربی را تا 31 دسامبر 2021 تمدید کرد. بنابراین مدت زمان تحریم‌های متقابل مسکو علیه آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم آنها علیه روسیه به دلیل اشغال غیرقانونی کریمه و تشدید تنش در اوکراین، تا یک سال دیگر تمدید می‌شود. اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را به دلیل نقش مسکو در «بی‌ثباتی اوکراین» به مدت شش ماه تمدید کرد. گفتنی است اتحادیه اروپا از سال 2014 مجموعه‌ای از تحریم‌های گسترده علیه روسیه در رابطه با اوضاع اوکراین به اجرا گذاشته است.

 ان. اچ.کی ژاپن: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، برای اولین بار تلویحا گفته است که این کشور درباره پیوستن به پیمان تجاری اقیانوس آرام موضع مثبتی دارد. شی روز جمعه در اجلاس آنلاین سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام یا اپک سخنرانی کرد. شی گفت دنیا و منطقه آسیا-اقیانوس آرام درحال تجربه تغییرات اساسی هستند که به دلیل دنیاگیر شدن ویروس کرونا درحال سرعت گرفتن است. شی گفت اقتصاد جهانی کساد است، جهانی شدن اقتصاد با نغمه های مخالف روبرو است و یک جانبه گرایی و حمایت گرایی درحال افزایش است. شی از اعضای اپک خواست تا تجارت و سرمایه گذاری آزاد و باز را ارتقا و ترویج دهند و برای تحقق هر چه زودتر منطقه تجاری آزاد آسیا-اقیانوس آرام تلاش کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: لوکاس تاملینسون خبرنگار فاکس نیوز در پنتاگون در حساب توئیتری خود نوشت: ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد فرماندهی نیرو‌های خود در اروپا و آفریقا را در یک فرماندهی واحد ارتش ادغام خوهد کرد. محل مقر مرکزی این نیرو‌ها چرخشی خواهد بود و پوزنان لهستان به عنوان اولین محل مقر این نیرو‌ها اعلام شده است.

خبرگزاری فارس: در حالی که آنکارا در حال تدارک برای اعزام نیروی نظامی به باکو است، وزیر خارجه ترکیه ضمن تکرار حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان به مواضع فرانسه تاخت. به نوشته پایگاه «ام‌ای‌ان‌اِی‌اف‌ان» (‌شبکه مالی خاورمیانه و شمال آفریقا) مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بار دیگر موضع آنکارا در حمایت از باکو در مناقشه قره باغ کوهستانی را تکرار کرد. او گفت: «(جمهوری) آذربایجان هم از نظر قانونی و هم سیاسی، برحق است اما متاسفانه برخی کشورها به جای حمایت از آرمان برحق (جمهوری) آذربایجان، یا علنا از ارمنستان حمایت کردند یا همچنان در حاشیه قرار دارند». وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «ارمنستان با اشغال (جمهوری) آذربایجان علنا نشان داده است که قوانین بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد. زمان آن فرا رسیده که ارمنستان متوقف شود و این کار هم انجام شده است». چاووش اوغلو با انتقاد تند از مواضع پاریس افزود: «مواضع حمایتی فرانسه از ارمنستان به معنای حمایت از سیاست‌های متجاوز است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *