جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

روسیه: ۳۱۰۰ مزدور خارجی برای اوکراین می‌جنگند / بیشتر آن‌ها از آمریکا، کانادا، بریتانیا و گرجستان آمده‌اند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز – پنجشنبه – اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند.

روسیه: ۳۱۰۰ مزدور خارجی برای اوکراین می‌جنگند / بیشتر آن‌ها از آمریکا، کانادا، بریتانیا و گرجستان آمده‌اند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز – پنجشنبه – اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند.

Loading

رسانه‌ها: نقشه راه فرانسه برای انجام اصلاحات در لبنان و …

شورای راهبردی آنلاین: صرفنظر آلمان از ادامه مذاکره درباره برگزیت، نشست الکاظمی با احزاب سیاسی عراق در منزل العامری، واکنش سید حسن نصرالله به حمله ساختگی صهیونیست‌ها به جنوب لبنان، اعزام ۱۲۰۰ نیروی گارد ملی و فدرال برای سرکوب معترضان در ویسکانسین، تشدید اعتراضات مدنی در عراق با چاشنی حمل سلاح، واکنش وزیر دفاع آمریکا به هشدار موشکی چین، تنش در نشست میان هیأت آمریکایی و مخالفان سوریه در استانبول، تاکید پمپئو به لزوم همسویی در برابر فعالیت‌های ایران در منطقه، سقوط ارزش سهام در بازار بورس اروپا، اجازه دسترسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای به دو مرکز هسته‌ای ایران، نقشه راه فرانسه برای انجام اصلاحات در لبنان، پیشتازی ۹ درصدی بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی ها و برگزاری شست سه‌جانبه عراق، اردن و مصر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل، آلمان از برنامه‌های اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره برگزیت صرفنظر کرد، زیرا ”هیچ پیشرفتی در این بحث‌ها حاصل نشده است و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درک نمی‌کند که این مذاکرات چه کارکردی دارند. “ مقامات اتحادیه اروپا معتقدند انگلیس برای پذیرش خطر برگزیت بدون توافق در پایان دوره انتقال در ۳۱ دسامبر آماده می‌شود و تلاش خواهد کرد بروکسل را مقصر جلوه دهد. دولت آلمان که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، تصمیم داشت در جریان نشست هفته آینده درباره برگزیت مذاکره کند، اما این برنامه را کنار گذاشت، زیرا هنوز پیشرفت محسوسی در مذاکرات به چشم نمی‌خورد. امید می‌رفت که انگلا مرکل در جریان مذاکرات جدی در پاییز امسال در نقش یک میانجیگر ظاهر شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع نزدیک به نخست وزیر عراق از نشست وی با تعدادی از رهبران جریان های سیاسی در منزل هادی العامری خبر داد. یک منبع نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که الکاظمی نشست مهمی را در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح برگزار و در آن با برخی از رهبران سیاسی فراکسیون‌های دیگر دیدار کرد. منبع مذکور همچنین اعلام کرد، حاضران در این نشست در خصوص نتایج سفر به آمریکا و توافقات صورت گرفته در آنجا به ویژه در خصوص حضور نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند. پیشتر سعد السعدی، یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق در سخنانی اعلام کرده بود که به زودی نشستی میان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور با تمامی احزاب سیاسی عراق جهت بررسی یک “پرونده بسیار مهم” برگزار می‌شود.

الکوثر فارسی: ارتش رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که به دنبال «نفوذ» نیروهای مقاومت لبنان به شمال فلسطین اشغالی، اقدام به شلیک منور در این منطقه کرده است و مواضع متعلق به حزب‌الله را هدف قرار داده است. سید حسن نصرالله در سخنانی افزود: «آنچه عصر دیروز (سه شنبه) در جنوب لبنان رخ داد ، مسئله مهم و حساسی برای ماست؛ ولی فعلاً در این باره اظهار نظری نمی‌کنم و آن را به وقت دیگری موکول می‌کنم». رژیم صهیونیستی از زمان به شهادت رسیدن «علی کامل محسن » (30 تیر) ، یکی از اعضای حزب‌الله در حمله هوایی این رژیم به اطراف دمشق سوریه، از ترس پاسخ این جنبش در آماده باش کامل است. سید حسن نصرالله در سخنرانی هفته گذشته خود گفته بود که پاسخ به این جنایت، همچنان پابرجاست و حزب‌الله عزم خود را برای پاسخ جزم کرده و صرفاً مسئله زمان پاسخ مطرح است. به گفته دبیرکل حزب‌الله، این انتظارها و ترس، خود نوعی محاکمه و تنبیه صهیونیست‌هاست.

 خبرگزاری فارس: در ادامه سیاست‌های دولت ترامپ برای سرکوب معترضان، کاخ سفید حدود یک‌هزار نیروی گارد ملی را به همراه بیش از ۲۰۰ نیروی امنیتی فدرال برای مقابله با معترضان به شهر «کنوشا» اعزام کرد. شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، «کیلی مک انانی» سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ تمامی اشکال خشونت را محکوم می‌کند و معتقد است که ما باید تمامی مردم‌ آمریکا را در مقابل هرج و مرج و بی‌قانونی محافظت کنیم». وی سپس در توجیه اقدام آمریکا در اعزام صدها نیروی گارد ملی آمریکا به کنوشا ویسکانسین گفت: «به این دلیل است که ما فرمانداران دموکرات را ترغیب می‌کنیم تا به منظور تقویت تلاش‌های نیروهای امنیتی محلی، درخواست اعزام گارد ملی و نیروهای امنیتی فدرال را مطرح کنند».

خبرگزاری ایرنا:  گزارش‌های امنیتی رسمی حاکی است که رویکرد اعتراضات مدنی ۱۱ ماه پس از آغاز در بغداد و شهرهای شیعه‌نشین جنوب و مرکز عراق در روزهای گذشته به سمت حمل سلاح در خیابانها پیش می‌رود و معترضان در حال ایجاد گروه‌های مسلح به بهانه دفاع از تجمع کنندگان هستند. یک گزارش امنیتی که به طور گسترده‌ای در روزهای اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و تاکنون دستگاه‌های امنیتی عراق آن را تکذیب نکرده‌اند، نشان می‌دهد که گروه‌های اعتراضی در شهرهای این کشور در حال تشکیل یک گروه مسلح به بهانه حمایت از معترضان هستند. این رویکرد برای تشکیل گروه‌های شبه نظامی در پی افزایش ترور فعالان اجتماعی در چند هفته گذشته اتخاذ شده است.

العالم فارسی: وزیر دفاع آمریکا با متهم کردن چین به عدم تبعیت از قوانین و اصول بین‌المللی، مدعی شد پکن در حال اعمال فشار سیاسی و اقتصادی به کشورهای مختلف جهان است. هشدار موشکی روز گذشته ارتش چین به کشتی‌های جنگی آمریکا در آب‌های خود، با واکنش «مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده رو به رو شد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اسپر طی سخنرانی در مراسمی در منطقه هاوایی، مدعی شد چین نتوانسته به تعهداتش برای پیروزی از قوانین بین‌المللی عمل کند و قصد دارد قدرت خود را بر جهان اعمال نماید. وی همچنین دولت چین را به سنگ‌اندازی و کارشکنی در مسیر مبارزه جهانی با همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» متهم کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از عربی ۲۱، یک منبع در میان مخالفان سوریه اعلام کرد که یک نشست طی روز گذشته میان هیأت این مخالفان به ریاست «نصر الحریری» و یک هیأت آمریکایی به ریاست «جویل ریبورن» مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه در شهر استانبول برگزار شد. بر اساس این گزارش، در جریان این نشست صحبتهایی میان دو طرف صورت گرفت که باعث ایجاد تنش در جریان این جلسه شد. در جریان این نشست، هیأت آمریکایی اعلام کرد که مخالفان سوریه باید با مواضع نیروهای کرد سوریه دموکرات(قسد) تحت حمایت آمریکا، هماهنگ باشند و با یکدیگر همکاری کنند. نصر الحریری نیز با انتقاد از مذاکرات میان شورای ملی کردی و نیروهای قسد گفت که این مذاکرات بی نتیجه خواهد بود. وی افزود: نیروهای قسد پروژه های جدایی طلبانه را در قبال سوریه دنبال می کنند. آنها برخی مناطق را اشغال کرده و دست به اقدامات تجاوز کارانه می زنند. الحریری خطاب به مسئول آمریکایی گفت: به نظر می رسد اولویت های آمریکا در سوریه تغییر پیدا کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه و سلمان بن حمد، ولیعهد بحرین دیدار و گفت‌وگو کرد. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد: پمپئو در دیدار با حمد بن عیسی آل خلیفه به بررسی توسعه روابط دوجانبه پرداخته و به همسویی در برابر فعالیت‌های ایران در منطقه اشاره کرد. براساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا همچنین در دیدار با ولیعهد بحرین بر لزوم اتحاد کشورهای خلیج و تامین ثبات منطقه‌ای تاکید کرده است.

آناتولی  ترکیه: شاخص‌های اصلی بازارهای بورس کشورهای اروپایی معاملات امروز پنجشنبه 27 اوت 2020 را با کاهش ارزش سهام آغاز کردند. در همین راستا شاخص «یورو استوکس 600» با ریزش 0.1 در صدی در سطح 372 واحد قرار گرفت. شاخص «فوتسی-100» در انگلستان با 0.4 درصد کاهش به 6,022 واحد و شاخص «دکس-30» بورس آلمان نیز با نزول 0.2 درصدی به 13,161 واحد دست یافت. شاخص «کک-40» بورس فرانسه با 0.3 درصد ریزش به 5,035 واحد سقوط کرد. همچنین شاخص «ام.آی.بی-30» بورس ایتالیا نیز با کاهش 0.4 درصدی به 20,061 واحد افت کرد. از سوی دیگر نرخ برابری یورو/دلار نیز با افزایش 0.1 درصدی به 1.1825 واحد دست یافت.

رادیو چین: جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی 26 اوت (5 شهریور) بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن آمده‌ است: ایران داوطلبانه امکان دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دو مکان تعیین شده توسط آژانس را فراهم کرده و در حال تسهیل این روند است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس که از 24 اوت (3 شهریور) به تهران سفر کرده، تا کنون با مقامات مختلف ایرانی گفتگو داشته و دو طرف به توافق رسیده اند که با تقویت بیش از پیش همکاری و اعتماد متقابل، اجرای کامل “توافقنامه پادمان جامع” و ” پروتکل الحاقی برجام” که ایران از ماه ژانویه سال 2016 میلادی به طور موقت اعمال کرده است را به پیش سوق دهند.

اسپوتنیک روسیه: امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، طرحی به لبنان ارائه کرده که شامل اصلاحات سیاسی و اقتصادی لازم مورد نظر وی است. سفیر فرانسه در بیروت این طرح را به مقامات لبنانی تحویل داده است. موارد مطرح شده در این طرح شامل بررسی ممیزی حساب‌های بانک مرکزی، تشکیل دولت موقت قادر به انجام اصلاحات فوری و اجرای انتخابات زودهنگام در عرض یک سال است. در طرح دو صفحه‌ای مذکور آمده، چهار موضوع در لبنان نیاز به توجه فوری دارند: کمک‌های انسانی و برخورد مقامات با ویروس همه‌گیر کرونا، بازسازی پس از انفجار چهارم آگوست در بندر بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و انتخابات پارلمانی.

خبرگزاری تسنیم:نظرسنجی جدید هیل-هریس ایکس در سطح ملی حاکی است جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2020 نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 9 درصد جلوتر است. بایدن در نظرسنجی مذکور حمایت 47 درصد رای دهندگان آمریکایی را کسب کرده و این رقم برای ترامپ به 38 درصد رسیده است. در نظرسنجی قبلی بایدن 46 درصد و ترامپ 38 درصد حمایت افکار عمومی را جلب کرده بودند. در این نظرسنجی 8 درصد رای دهندگان اعلام کرده‌اند که هنوز مردد هستند. 4 درصد نیز گفتند که ترجیح می دهند به فرد دیگری رای بدهند. 3 درصد نیز گفتند تصمیمی برای شرکت در انتخابات نوامبر ندارند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که بایدن در بین رای دهندگان مستقل نسبت به ترامپ 10 درصد پیشتاز است.

خبرگزاری مشرق:  نشست سه‌جانبه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و عبدالله دوم پادشاه اردن در قاهره با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. طبق این بیانیه سران سه کشور درباره تازه‌ترین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر و بر تصمیم خود برای همکاری و هماهنگی استراتژیک برای بازگرداندن ثبات به منطقه، یافتن راه‌حل برای بحران‌هایی که تعدادی از کشورهای عربی، از فلسطین، سوریه، لیبی، یمن و دیگر کشورها، با آن مواجه هستند تأکید کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *