جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

Loading

آشنایی با شورای راهبردی روابط خارجی

۱۳۹۳/۰۹/۱۶ | درباره شورا

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی اتاق فکر و نهاد مشورتی رهبری با رویکردی راهبردی در حوزه روابط خارجی است که در خرداد سال 1385، با حکم مقام معظّم رهبری و با هدف نقش‌آفرینی در تصميم‌گيري هاي كلان، نشان دادن افق‌هاي نو در روابط خارجي، بهره مندي از نظرات نخبگان و تدوین شاخص‌ها در جهت نیل به اهداف سند چشم انداز کشور به ریاست سیّد کمال خرازی و عضویت علي اكبر ولايتي، علي شمخاني، محمد شريعتمداري و محمد حسين طارمي تشکیل گردید.

دور دوم فعالیت‌های این شورا از بیست و هفتم خرداد ماه سال 1393، با تاکید مقام معظّم رهبری بر حضور مؤثرتر شورا در عرصه روابط خارجی با انتصاب اعضای جدید آغاز شد. اعضای کنونی شورا عبارتند از: سیّد کمال خرازی، سعید جلیلی، ابراهیم شیبانی، سیدیحیی رحیم صفوی، مهدی مصطفوی، محمد حسین طارمی و سورنا ستاری.

الف) اهداف و وظایف:

اهداف و وظایف شورا عبارتند از:

  • جستجوی افق‌های نو و تدوین راهبردهای دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی – امنیتی و علمی – فرهنگی؛
  • رصد پیشرفت‌ها و موانع فراروی اجرای راهبردها و مفاد سند چشم‌انداز کشور؛
  • تبیین راهبردها و سیاست‌های راهبردی روابط خارجی کشور از طریق تبادل نظر با جمع صاحب نظران و نخبگان؛
  • سیاست گذاری، فرهنگ سازی و توجیه افکار عمومی در خصوص راهبردهای روابط خارجی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و همه امکانات و ابزارهای نوین رسانه‌ای و اطلاع رسانی؛
  • برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادهای بین‌المللی و مراکز و شوراهای مشابه در خارج از کشور؛
  • دعوت از مقامات فعلی و سابق خارجی برای ارائه بحث و تبادل نظر در موضوعات راهبردی روابط خارجی.
ب) ساختار :

این نهاد دارای رئیس، پنج کمیسیون و دبیرخانه می‌باشد. ریاست شورا بر عهده سیّد کمال خرازی می‌باشد که با حکم مقام معظّم رهبری به این سمت منصوب شده است.کمیسیون‌های پنج‌گانه شورا عبارتند از:

  • کمیسیون سیاسی به ریاست سعید جلیلی
  • کمیسیون اقتصادی به ریاست ابراهیم شیبانی
  • کمیسیون دفاعی- امنیتی به ریاست سید یحیی رحیم صفوی
  • کمیسیون علمی- فرهنگی به ریاست مهدی مصطفوی
  • کمیسیون علم و فناوری به ریاست سورنا ستاری

تدوین راهبردها در کمیسیون‌های پنج‌گانه شورا صورت می‌گیرد.

دبیرخانه شورا عهده‌دار تکمیل چرخه کارشناسی ، تهیه پیش‌نویس مصوبات شورا و نیز پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی مناسب از شورا و کمیسیون‌های آن می‌باشد. برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی، دستگاه‌های دولتی، نهادها، مؤسسات عمومی غیر دولتی، صاحب نظران، کارشناسان، خبرگان دانشگاهی، حوزوی و نیز بهره‌برداری کامل از محصولات و فرآورده‌های کارشناسی، اطلاعات و تحقیقات انجام شده در ایران و سایر کشورهای جهان از وظایف دبیرخانه می‌باشد. دبیرخانه مسئول اداره یک خزانه اطلاعاتی کارآمد و روز آمد شورا مرکب از پژوهش‌ها و گزارش‌های مهم کارشناسی در ایران و جهان می‌باشد. ریاست دبیرخانه شورا بر عهده سید عباس عراقچی می‌باشد.

ج) فعالیت‌ها:

مهم‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت شورا تدوین راهبردهای روابط خارجی در موضوعات مصوب و تقدیم آن به مقام معظّم رهبری است.سخنرانی‌های تخصصی توسط صاحب‌نظران و مقامات خارجی از فعالیت‌های دیگری است که در شورا صورت می گیرد.برگزاری نشست‌های متنوع راهبردی با حضور و مشارکت کارشناسان و خبرگان توسط کمیسیون‌های پنجگانه و دبیرخانه از دیگر فعالیت‌های شوراست.

د) کتابخانه تخصصی:

این کتابخانه به منظور استفاده نخبگان، کارشناسان و جامعه علمی کشور حول موضوع روابط خارجی، خصوصاً مسائل راهبردی تاسیس شده است و با مجموعه قابل توجهی از منابع در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

ه) سایت:

پایگاه اینترنتی شورا علاوه بر انتشار اخبار مربوط به شورا، تحلیل‌ها و نظرات جامعه علمی، تحلیلگران و نخبگان کشور را در حوزه های راهبردی روابط خارجی منعکس می کند. انتشار این دیدگاه‌ها بازتاب نظرات نویسندگان یا مصاحبه‌شوندگان محترم است و به معنای موضع رسمی شورا محسوب نمی‌شود.

نشانی:

ساختمان شماره 1: تهران – خیابان جمهوری- خیابان شهید کشوردوست – کوچه کاشانی-پلاک 1

تلفن:64413131-64413176 دورنگار:66466270

ساختمان شماره2: تهران- پاسداران- بهستان یکم- نبش خیابان رام- پلاک12

تلفن:22546736-22546355   دورنگار:22775315

2 دیدگاه

  1. سلام چطور میتونم به کتابخانه دسترسی پیدا کنم

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب
      لطفا با شماره های 22546736 – 22546355 تماس بگیرید

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *